Slimme technologie goed voor Outlander PHEV-rijders

Is een laadpunt bijna altijd bezet vanwege de vele elektrische auto's in de buurt? Of zijn er laadpalen in de wijk geplaatst die juist nooit worden gebruikt? Dankzij slimme technologie kan nu veel beter worden ingeschat waar precies behoefte is aan (extra) laadplekken.

Voorspellend algoritme

De technologie van ENGIE werkt met een soort voorspellend algoritme. Utrecht is de eerste stad die actief gebruik maakt van deze techniek. Hier worden de komende jaren ten minste 1.600 extra laadpalen geplaatst als onderdeel van een landelijke investering. Doordat met behulp van ENGIE duidelijker wordt waar die moeten komen, kan ook beter worden ingespeeld op de behoeften. De laadpunten kunnen eerder worden geplaatst op de plekken waar ze nodig zijn, nog voordat de bewoners in de wijk het zich realiseren en een aanvraag indienen.

Vehicle2Grid-plein

Daar blijft het overigens niet bij. ENGIE kondigt ook aan dat eind 2020 in Utrecht het eerste ‘Vehicle2Grid-plein’ wordt opgeleverd. De laadpunten op dit plein zijn bi-directioneel en kunnen ook stroom uit de autobatterij terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dit wordt steeds belangrijker, nu we meer en meer gebruik maken van zon- en windenergie die afhankelijk zijn van de weersomstandigheden. Om stroomstoringen te voorkomen, moet het elektriciteitsnet continu in balans zijn. Er mogen geen overschotten of tekorten ontstaan.

Mitsubishi Motors heeft veel ervaring met bi-directioneel laden en is al jaren betrokken bij grote Nederlandse praktijktesten. Bij het ENGIE-kantoor in Zaandam werd met succes een Mitsubishi Outlander PHEV ingezet als energieopslag voor het pand: een primeur in Europa. De Outlander PHEV kon hier niet alleen stroom terug leveren aan het elektriciteitsnet (grid), maar ook aan het gebouw als noodstroomvoorziening.

Bi-directioneel laden maar!

Als een Mitsubishi Outlander PHEV is uitgerust met de Remote Control-functie, is die vanuit de fabriek al geschikt voor bi-directioneel laden. Via de Remote Control-app, waarmee je ook de laadtimer en standkachel van de Outlander PHEV kunt instellen, kun je de mogelijkheid van bi-directioneel laden activeren.

In tegenstelling tot veel andere fabrikanten van elektrische auto’s is Mitsubishi Motors er nu al klaar voor. Laat dat ‘Vehicle2Grid-plein’ maar komen!